Operan “Den Anonyme Älskaren” erövrar hjärtan

Boston Lyric Opera har marknadsfört sin nya produktion av “Den Anonyme Älskaren”, den enda överlevande operan av Joseph Bologne, Chevalier de Saint-Georges, som en Valentinsdagsgodbit. Men liksom alla godisälskare vet är inte alla sötsaker skapade lika. På ena änden av spektrat finns olika läckerheter; på andra änden finns de pudriga “snälla hjärtan” som troligtvis bara intresserar dem som gillar kalksmaken.

“Den Anonyme Älskaren,” eller “L’amant anonyme” på originalspråket franska, har bara varit känd under några få år efter att ha legat bortglömd i arkiven i århundraden. Intresset för “Den Anonyme Älskaren” har ökat i USA i och med att historiska svarta tonsättare som Bologne har kommit i fokus. År 2020 släppte amerikanska företaget Opera Ritrovata en kritisk utgåva av partituret för framträdande, som BLO använde sig av; det har även funnits professionella produktioner i Chicago, Los Angeles, Atlanta och andra städer de senaste åren. Det är dock ett outforskat område för de flesta sångare och lyssnare.

Operan “Den Anonyme Älskaren” tar oss med på en resa genom olika smakupplevelser. Kvällen började redan sött innan en enda ton hade spelats, när medlemmar av BLO-kören minglade genom raderna på Huntington Theatre och välkomnade gäster till “bröllopet” samtidigt som de erbjöd Dove-chokladhjärtan, också kända som några av de bästa Valentinsdagsgodiserna man kan hitta på apoteket.

När ridån gick upp avslöjades vackra, färgstarka dekorationer av Baron E. Pugh, och musikdirektör David Angus ledde en smidig orkester bakom en tunn barriär på baksidan av scenen. När ouvertyren övergick till första akten, satte karaktären Valcour (spelad av tenoren Omar Najmi) sig vid cembalot i salongen framför barriären och anslöt sömlöst till ensemblen. Detta var första av många snabba regissörsdrag av BLO-nykomlingen Dennis Whitehead Darling, med stor hjälp av Najmi själv, en framstående tonsättare och musiker i sin egen rätt.

Bologne, som är ämnet för den kommande biografifilmen “Chevalier” från 2022, var en framstående fäktare, violinist och dirigent samt tonsättare, och “Den Anonyme Älskaren” är hans enda bevarade opera. Den tillhör den franska traditionen “opéra-comique” och innehåller talad dialog mellan sångna arior. För moderna operafans är Bizets “Carmen” det mest kända exemplet på detta. Karaktärerna är tydliga arketyper, men underhållande om de görs på rätt sätt, och handlingen följer en beprövad formel där två dårar (änkan Léontine och hennes bästa vän Valcour) vägrar att erkänna att de är förälskade.

Nutida produktioner av “Den Anonyme Älskaren” har ändrat, förkortat, översatt och anpassat den ursprungliga franska dialogen efter eget tycke, och BLO:s produktion innehöll en ny och vitsig, om än förutsägbar, engelsk bearbetning av dialogen av den bostonska dramatikern Kirsten Greenidge.

BLO:s ensemble hade den komiska skärpan att hantera dialogen och sångförmågan att (i stort sett) klara av musiken. Ensemblens starkaste skådespelare var utan tvekan mezzosopranen Sandra Piques Eddy, som gav rollen som Dorothée en rejäl dos av läger och drag. Dorothée är en icke-sjungande karaktär i den ursprungliga operan, men som har fått en musikalisk roll att spela i vissa moderna produktioner. Ingen av sångarna var helt felfria, men samtidigt fanns det inga riktigt svaga länkar i ensemblen heller.

Sopranen Brianna J. Robinson, som spelade Léontine, var en fängslande karaktär. Hennes sammetstjocka sopranröst kom helt till sin rätt i början av Akt 2, vilket var tur då Léontine i början av Akt 2 genomgår en vokal ansträngning. När man får se Robinson brottas med nyfikenheten över den “anonyma älskaren” som öser gåvor över henne och samtidigt växande attraktion till Valcour, ovetande om att de är samma person, känns ingenting arkaiskt alls.

Najmi, som spelade Valcour, var charmigt pojaktig och komiskt plågad. Som Valcours trogne följeslagare Ophémon hade baskbarytonen Evan Hughes en fyllig röst som ibland övergick i skrikighet, men det passade karaktären. Sopranen Ashley Emerson och tenoren Zhengyi Bai utgjorde ett fint par av lantisar, vars bröllop förenar Léontine och Valcour, men deras klumpiga skådespel och rättframt sångande matchade inte helt varandra. Kostymerna av Leslie Travers var livliga utan att vara överdrivna, och ljussättningen hade några små missar på premiärkvällen som förhoppningsvis kommer att rättas till.

BLO:s val att korta ner dialogen och spela operan utan paus var klokt och resulterade i en föreställning på 90 minuter, även om slutet kändes lite bråttom och vissa händelser i Greenidges bearbetning inte stämde överens med den tryckta sammanfattningen i programboken. Ändå är den här nya upplagan av operan kärleksfull och kommer att spridas vidare jämfört med den längre versionen som spelades in av Chicago’s Haymarket Opera, där både instrumentala balettsekvenser och fransk dialog bevarades. Först blir det samproducent Opera Philadelphia år 2025, och kanske dyker det upp på en sångkonservatorium nära dig?

Boston Lyric Opera har nyligen marknadsfört sin nya produktion av operan “Den Anonyme Älskaren” av Joseph Bologne, Chevalier de Saint-Georges, som en Valentinsdagsgodbit. Operan har bara varit känd under några få år, efter att ha varit bortglömd i århundraden. Intresset för operan har ökat i USA i och med att historiska svarta tonsättare som Bologne har fått större uppmärksamhet. Operan tillhör den franska traditionen “opéra-comique” och innehåller talad dialog mellan sångade arior. BLO:s produktion innehöll en ny bearbetning av dialogen av dramatikern Kirsten Greenidge. Ensemblen hade den komiska skärpan att hantera dialogen och sångförmågan att (i stort sett) klara av musiken. Sopranen Brianna J. Robinson och tenoren Omar Najmi gjorde fängslande tolkningar av huvudrollerna. Produktionen var kortad och spelades utan paus, vilket resulterade i en föreställning på 90 minuter. Kostymerna av Leslie Travers var livliga och ljussättningen hade några små missar på premiärkväll men förhoppningsvis kommer de att rättas till. BLO:s produktion av operan kommer att spridas vidare och spelas även vidare av Opera Philadelphia år 2025.


Definitions:
– L’amant anonyme – Den Anonyme Älskaren (operatiteln på franska)
– Valentinsdag – en traditionell högtid som firas den 14 februari där par och förälskade utbyter presenter eller uttrycker sin kärlek till varandra
– Partitur – en komplett samling musiknoter för en musikkomposition, inklusive alla instrument och röster
– Opéra-comique – en genre av opera med talad dialog mellan sångade arior
– Bearbetning – en ändring eller anpassning av ett musikaliskt verk
– Boston Lyric Opera – en operakompani i Boston, USA
– Opera Philadelphia – en operakompani i Philadelphia, USA
– Haymarket Opera – en operakompani i Chicago, USA

Länkar:
https://blo.org/ – Officiell webbplats för Boston Lyric Opera
https://www.operaphila.org/ – Officiell webbplats för Opera Philadelphia
https://www.haymarketopera.org/ – Officiell webbplats för Haymarket Opera