Sju konstnärer kortlistade för nytt konstverk på Trafalgar Square

En söt potatisö, en tom, livsstor person på en häst gjuten i grön slemfärgad resin och en gyllene bronskulptur av en kvinna vars drag är sammansatta är några av de idéer som har kortlistats för det nästa konstverket på fjärde piedestalen på Trafalgar Square.

Organisatörerna av installationen med samtidskonst tillkännagav på måndagen de sju kortlistade konstnärerna för projektet: Chila Kumari Singh Burman, Gabriel Chaile, Ruth Ewan, Thomas J Price, Veronica Ryan, Tschabalala Self och Andra Ursuţa.

Modeller av deras förslag ställs ut på National Gallery och online, och allmänheten har uppmanats att kommentera dem.

Veronica Ryans förslag, “Sötpotatis och Yams är Inte Samma Sak”, presenterar en söt potatis-ö, inspirerat av Ryans praxis att använda vardagliga föremål, särskilt mat. Den ödmjuka potatisen, som har sitt ursprung i Peru, har rest över hela världen och avser att representera de globala samtalen som äger rum på Trafalgar Square, i centrala London.

Thomas Prices förslag, “Ursprungliga Känslor”, är en monumentell gyllene bronskulptur som skildrar en fiktiv kvinna vars drag är sammansatta från olika historiska källor, och skapar en gemensam porträtt av gemenskapen.

“Dam i Blått” av Tschabalala Self är en hyllning till en ung, stadsbor av färg, inspirerad av att föra en samtida “allkvinna” till Trafalgar Square. Skulpturen, gjord av brons, skulle patineras med lapis lazuli-blått, en sällsynt och förfinad pigment som har använts sedan forntiden.

Chila Burmans förslag, “Det Leende Du Skickar Återvänder Till Dig”, berättar om hennes fars resa till Storbritannien från Indien ombord på MS Batory. I centrum av skulpturen finns hennes fars glassvagn, Rocket, som är ett återkommande motiv i konstnärens verk.

Gabriel Chailes förslag, “Hornero”, är en hyllning till beteendet hos rufous hornero-fågeln, en nationell symbol för Argentina. Fågeln är känd för att bygga bon på höga ytor som ljusstolpar och monument, och Chailes skulptur skulle likna formen på boet, som liknar en gammal vedeldad ugn.

Ruth Ewans förslag, “Tro På Missnöje”, tar sitt namn från ord av suffragetten Charlotte Despard, som talade till många människor på Trafalgar Square. Skulpturen är modellerad efter en massproducerad prydnadskatt och är avsedd att utmana hierarkin mellan skulptur och prydnad i offentliga utrymmen och att reflektera över kopplingen mellan Trafalgar Square och historien om samhällsförändring, särskilt kvinnor från rösträttsrörelsen, som kränkande porträtterades som katter i medierna.

Andra Ursuţas förslag, “Namnlös”, presenterar en tom, livsstor figur på en häst som är täckt av en svepning och gjuten i en grön slemfärgad resin och som är avsedd att inkarnera flera historier om offentliga skulpturer och hyllningar vid en tidpunkt då det förs en alltmer intensiv debatt om användningen av offentliga rum.

De två vinnande förslagen kommer att tillkännages i mars och installeras på fjärde piedestalen år 2026 respektive 2028. De kommer att följa den nuvarande skulpturen på piedestalen, Samson Kambalus Antelope, en skulptur av predikanten John Chilembwe, som dödades i en antikolonial uppror i det som då var Nyasaland, nu Malawi.

Det nästa konstverket på piedestalen har redan tillkännagivits som “Improntas” av Teresa Margolles, som kommer att installeras i september. Margolles arbete består av gipsavgjutningar av ansikten från hundratals transpersoner, som kommer att placeras runt piedestalen i form av en tzompantli, en kraniehylsa från mesoamerikanska civilisationer. Verket kommer naturligtvis att eroderas över tiden på Fjärde Piedestalen, och ansiktenas detaljer kommer sakta att försvinna när gipset exponeras för vädret. Detta är en hyllning till en transkvinna vid namn Karla, som mördades i Mexiko år 2016.

Justine Simons, stadsfullmäktiges biträdande borgmästare för kultur och kreativa industrier, sa: “Fjärde piedestalen är känd över hela världen för att visa modern konst av högsta klass i Londons hjärta. Jag är glad att våra kortlistade konstnärer har presenterat så tankeväckande verk. I 25 år har skulpturerna på fjärde piedestalen väckt intresse och debatt – som väcker konstkritikern i alla.”

Gabriele Finaldi, direktör för National Gallery, sa att det var “viktigt att vi hittar sätt att uppmuntra allmänheten att titta på och bli intresserad av konst, oavsett om det är de stora verken i våra museer eller ny konst i offentliga miljöer, och jag uppmanar allmänheten att säga sin mening om dessa spännande förslag.”

Det första konstverket på fjärde piedestalen, “Ecce Homo” av Mark Wallinger, avtäcktes år 1999, och 14 verk har hittills visats på platsen.

Förra året uppmanade konstnären Rachel Whiteread till att avsluta programmet med tanke på bevis på de svårigheter konstnärer står inför när de letar efter en permanent plats för sina verk.

En FAQ-sektion baserad på de huvudsakliga ämnena och informationen som presenteras i artikeln:

Q: Vilka är de sju kortlistade konstnärerna för det nästa konstverket på fjärde piedestalen på Trafalgar Square?
A: De sju kortlistade konstnärerna är Chila Kumari Singh Burman, Gabriel Chaile, Ruth Ewan, Thomas J Price, Veronica Ryan, Tschabalala Self och Andra Ursuţa.

Q: Var kan jag se modellerna av de kortlistade konstnärernas förslag?
A: Modellerna av de kortlistade konstnärernas förslag ställs ut på National Gallery och kan också ses online.

Q: Vilka är de två vinnande förslagen och när kommer de att installeras?
A: De två vinnande förslagen kommer att tillkännages i mars. Det första kommer att installeras år 2026 och det andra år 2028.

Q: Vilket konstverk kommer att installeras på fjärde piedestalen i september?
A: “Improntas” av Teresa Margolles kommer att installeras på fjärde piedestalen i september. Det består av gipsavgjutningar av ansikten från transpersoner.

Q: Vad var det första konstverket som visades på fjärde piedestalen?
A: Det första konstverket som visades på fjärde piedestalen var “Ecce Homo” av Mark Wallinger år 1999.

Definitions:

1. samtidskonst – konstform eller uttryck som skapas i den samtida tidsperioden, vanligtvis inom de senaste årtiondena
2. monumentell – stor i skala eller omfång
3. patinera – processen att applicera en färg eller beläggning på en yta för att ge den ett särskilt utseende eller skydda den från korrosion
4. silicone resin – ett syntetiskt material som används för att skapa konstverk och skulpturer
5. piedestal – en hög sockel eller plattform som stöder en skulptur eller ett konstverk
6. pamflett – ett tryckt blad, vanligtvis avsett för att sprida information eller för att främja en idé eller åsikt
7. skulptur – ett tredimensionellt konstverk som vanligtvis skapas genom att forma, hugga eller modellera material som sten, trä, lera eller metall

Föreslagna relaterade länkar:
trafalgarsquare.se (Trafalgar Square’s officiella webbplats)
nationalgallery.org.uk (National Gallery’s officiella webbplats)