Ät mörk choklad istället för Jelly Babies för en hälsosammare sötsak

Enligt en läkare bör du undvika en viss sorts godis om du har ett sötsug. Doktor Deborah Lee från Dr Fox Online Pharmacy säger att det är okej att njuta av sötsaker och choklad i måttliga mängder, men överkonsumtion kan påverka vår hälsa negativt. Statistik från YouGov visar att cirka 40% av britterna erkänner att de äter godis dagligen, med 34% som unnar sig några gånger i veckan och 14% några gånger per månad. Men bland dessa frestande godsaker kräver vissa ytterligare försiktighet då de är betydligt ohälsosammare än andra.

I ljuset av detta har näringsfysiologen Dr Lee identifierat Jelly Babies som den mest skadliga sortens godis, med tanke på deras höga sockerinnehåll, trots att de har varit en älskad brittisk godis i över ett sekel. Trots sin lilla storlek innehåller fyra av dessa färgglada gelégodisar upp till 87 kalorier och hela 20 gram socker. Dr Lee betonade att “vuxna i Storbritannien rekommenderas att inte äta mer än 30 gram socker per dag, och för barn i åldrarna sju till tio år högst 24 gram socker per dag. Att äta för mycket socker är kopplat till viktökning, fetma, högt blodtryck, hjärtsjukdomar och fettleversjukdom.”

Hon förklarade vidare: “En hög sockerhalt i kosten har visat sig öka risken för bukspottkörtelcancer hos vissa människor. Socker i godis är farligare för hälsan än socker i choklad eftersom sockret i godis fastnar på tandytan och bidrar till tandförfall, medan sockret i choklad sköljs bort.” Dr Lee fortsatte med att beskriva Jelly Babies som näst intill näringslöst. “De innehåller ingen fett alls och endast 0,3 gram protein per gelégodis. De innehåller en procent kalcium och två procent kalium, men bara en spår av salt och ingen järn. Dessutom innehåller de ingen kostfiber.” Hon tillade att Jelly Babies har ett högt glykemiskt index på 78 vilket är bland det högsta glykemiska indexet för alla godis eller choklad.

Dr Lees varning stöds av Good To Know, som rankade Jelly Babies som det “ohälsosammaste” godiset överlag på grund av deras kalori- och sockernivåer. Om du ändå känner sug efter sötsaker rekommenderade experten att välja mörk choklad istället. Dr Lee förklarade de hälsosamma egenskaperna hos mörk choklad och sa: “Detta är hälsosamt eftersom mörk choklad är tillverkad av en naturlig produkt från en växt, nämligen kakaobönor. De rostas och skalkas för att sedan malas till en pasta kallad kakaomassa.” “Denna massa innehåller stora mängder polyfenoler som finns i växter och som har hälsofördelar för människor. Generellt sett är ju högre kakaohalt, desto nyttigare är chokladen.” Hon rekommenderade mörk choklad med 70-85% kakao för bästa hälsofördelar. “Choklad är en bra källa till järn”, fortsatte Dr Lee. “Den innehåller även magnesium, koppar, mangan, B2 och B6. Polyfenolerna i kakaon har en mycket kraftfull antioxidativ effekt. Det är mycket viktigt för god hälsa.”

Hon betonade dock vikten av måttfullhet. “I medicinska studier äts endast små mängder mörk choklad varje dag, ungefär 20-30 gram. Det motsvarar ungefär två till tre stora rutor. Överdriv inte – Mörk choklad innehåller mycket koffein och teobromin, och att äta för mycket kan leda till huvudvärk, sömnlöshet, rastlöshet, illamående och diarré. Den är också rik på kalorier och innehåller socker, så om den äts i överflöd kan den bidra till viktökning.”

Enligt en läkare bör du undvika Jelly Babies-godiset om du har ett sötsug, eftersom det anses vara det mest skadliga godiset på grund av sitt höga sockerinnehåll. Statistik visar att cirka 40% av britterna äter godis dagligen. Jelly Babies innehåller upp till 87 kalorier och 20 gram socker i fyra små godisbitar. En hög sockerhalt i kosten kan leda till viktökning, fetma, högt blodtryck, hjärtsjukdomar och fettleversjukdom. Sockret i godis fastnar på tandytan och bidrar till tandförfall. Mörk choklad är ett hälsosammare alternativ och innehåller polyfenoler som har hälsofördelar för människor. Mörk choklad bör ha en kakaohalt på 70-85% för bästa hälsofördelar. Mörk choklad bör ätas i måttliga mängder, cirka 20-30 gram per dag, då den innehåller koffein och teobromin som i överflöd kan orsaka negativa effekter som huvudvärk, sömnlöshet och illamående, samt kan bidra till viktökning på grund av dess höga kalori- och sockerinnehåll.

Definitions:
– Godis: sötsaker
– Sötsug: begär efter sötsaker
– Ohälsosammare: mindre hälsosamt
– Sockerinnehåll: mängden socker
– Kalorier: mått på energi i mat
– Socker: en typ av kolhydrat
– Viktökning: ökning av kroppsvikt
– Fetma: en tillstånd av övervikt
– Högt blodtryck: förhöjt tryck i blodkärlen
– Hjärtsjukdomar: sjukdomar som påverkar hjärtat och blodomloppet
– Fettleversjukdom: en sjukdom där fett ackumuleras i levern
– Bukspottkörtelcancer: cancer i bukspottkörteln
– Glykemiskt index: ett mått på hur snabbt matens kolhydrater påverkar blodsockret
– Kalcium: en mineral som behövs för starka ben och tänder
– Kalium: en mineral som behövs för normal funktion av kroppens celler
– Salt: en mineral som används för smaksättning
– Järn: en mineral som behövs för att producera hemoglobin i blodet
– Kostfiber: en typ av kolhydrat som kroppen inte kan smälta
– Antioxidativ effekt: förmågan att bekämpa skadliga ämnen i kroppen
– Koffein: ett ämne som finns naturligt i vissa livsmedel och drycker och kan ge stimulerande effekter
– Teobromin: en naturlig förening som finns i kakaobönor och teblad och kan ha stimulerande effekter

För mer information kan du besöka Dr Fox Online Pharmacy.